BERPANTANG.....MASIH RELEVAN KAH?

Assalamualaikum semua...

"MASIH RELEVANKAH BERPANTANG?"Jom kita kupas topik ni...

ok..secara defiinisi kampung saya la..berpantang adalah perbuatan, perkara yang dilaksanakan selepas fasa kehamilan...fasa berpantang is one of fasa yg semua kaum ibu akan dan perlu hadapi..

TAPI....haa..tapi lain padang lain belalangnya...macam gitu jugak la pasal berpantang ni..lain kampung, lain orang, lain pula cara pantangnya..ingin saya kongsikan di sini beberapa cara berpantang yg pena sy lalui dan tahu k..

saya adalah anak jati Kelantan Darul Naim..ok..Kelantan sendiri pun lain daerah, lain caranya..saya cite pasal saya k..

Mak saya xbagi saya makan sayur, buah, kuah...dalam tempoh 44 hari saya hanya makan nasi putih yg hangat..yg baru dimasak..kalau yg dipanaskan xboleh,angin katanya..lauknya ikan cencaru bakar atau daging bakar..after 2 weeks,longgar la sikit, boleh makan kari ayam..ayamnye shj..kuah NO NO NO..kembang badan katanya..untuk kudap2 plak biskut cap HUP SENG cicah dgn air milo..teh n kopi xbole...tapi masa ni biskut ni memang sodap la sangat.

ok..itu kat umah saya ye..kalau mak mertua sy,keluarga suami sy di Selangor..keturunan Jawa..lain plak caranya...kalau mak saya, dia kata xbole makan kicap,nanti lekat parut,luka lambat sembuh..tp mak mertua sy plak,dia bg makan nasi yg dimasak bersama2 bawang putih..masa nak makan nnt,dia akan letak bawang putih tu dalam kicap n bole dimakan la dengan nasi panas2...pastu boleh makan sayur sawi n kuah..itu beza dari segi makan la ye..

OK..

mak saya x terdedah sgt dgn supplement ni..so,dia bagi sy minum air akar kayu and air sepang kederang..katanya untuk kecutkan rahim..n perancang keluarga..pastu masuk hari ke 41 sampai ke 44 sy akan minum air kunyit hidup selama 4 hari berturut2..kalau mak mertua sy plak dia open sikit bab supplement ni..

masa berpantang, antara masalah yg sy akan alami biasanya sembelit dan bengkak susu...first birth,sy belum berkenalan dengan SHAKLEE..so, sy just tahan, urut..for the 2nd birth, alhamdulillah, sy dh kenal ESP, Lecithin, Alfalfa,Ostematrix..makanya, masalah2 tu Alhamdulillah dapat diatasi...

Agak2nya apa faktor penyebab SEMBELIT semasa berpantang? ini jawapannya..
  • Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
  • sistem pencernaan berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  • ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran seperti petidina boleh menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih perlahan dari biasa.

so, apa yg sy boleh suggestkan kepada ibu2 di luar sana, please consume OSTEMATRIX SHAKLEE untuk kebaikan, keselesaan dan kesihatan anda semasa berpantang. 

KENAPA OSTEMATRIX..

Kandungan di dalam OsteMatrix
Setiap pengambilan tablet OsteMatrix, akan mengandungi:
- 1000mg Kalsium 
- 400mg Magnesium
- 400IU Vitamin D

Kepentingan Kalsium:
Kandungan kalsium di dalam tubuh badan seseorang manusia mempunyai pelbagai fungsi. Disebabkan itulah, Kalsium ini sangat penting buat manusia. Antara fungsi Kalsium di dalam kehidupan kita terutama pengawalaturan sistem badan kita ialah:
  1. Membantu mengekalkan tekanan darah manusia.
  2. Apabila semakin berusia, kandungan kalsium di dalam badan juga mula menurun.
    Jika penurunan kandungan kalsium di dalam badan kita ini secara mendadak, kalsium tambahan perlu diambil  bagi meningkatkan kembali kandungan kalsium di dalam darah kita supaya kembali menjadi normal.


    Gambar di atas menunjukkan bagaimana tindakan badan untuk mengambil semula Kalsium tambahan di dalam badan supaya dapat menormalkan kembali aras kalsium di dalam darah. Kekurangan kalsium berterusan boleh menyebabkan pereputan tulang dan mungkin juga boleh menyebabkan osteoporosis. (Seperti gambar di bawah). Walau bagaimana pun, kandungan kalsium juga tidak boleh terlalu tinggi kerana mendapannya di dalam tisu-tisu badan boleh menyebabkan kerosakan organ-organ dalaman badan.



  3. Membantu pengawalaturan dan fungsinya di dalam sitosol sel manusia
  4. Kandungan kalsium paling tinggi di dalam sitosol sel badan manusia. Ini kerana sifatnya yang boleh bertindak selaku pembawa mesej terhadap sesuatu tindak balas berlaku. Jika kita kekurangan kalsium, bagaimana mungkin tindak balas dapat berlaku dengan cepat?



  5. Membantu mekanisma pergerakkan otot-otot manusia.
  6. Pergerakkan otot, sendi, tulang-temulang kita juga disebabkan oleh kehadiran kalsium. Ia akan melekat kepada komponen di dalam sel-sel otot dan memberangsangkan pergerakkan untuk berlaku.

  7. Membantu proses persenyawaan yang lebih baik lagi. 
  8. Sewaktu persenyawaan, sperma akan membebaskan nukleusnya untuk bercantum dengan telur atau ovum. Kemudian dinding ovum akan tertutup semula bagi mengelakkan sperma-sperma yang lain memasukinya. Kalsium akan membantu sejenis bahan di dalam telur atau ovum tadi untuk dirembeskan dan kemudian membantu pembinaan dinding tersebut.

Kepentingan Magnesium
Jika di dalam Biologi, Oste adalah istilah yang akan dikaitkan dengan tulang.
Manakala Matrix pula adalah merujuk kepada satu kandungan di dalam sel tulang yang berbentuk kolegen.


Matrix ini tebina daripada gabungan kalsium dan magnesium yang tinggi dengan tujuan untuk menguatkan tulang-tulang.

Kepentingan Vitamin D
Vitamin D boleh diperolehi melalui pemakanan atau pun melalui pendedahan kulit terhadap cahaya matahari terutama di waktu pagi hari.
Sewaktu penyerapan semula kalsium berlaku kesan kekurangan kalsium, ginjal kita akan mengaktifkan Vitamin D supaya ianya dapat membantu merangsangkan penyerapan Kalsium di dalam usus manusia. Maka ini akan membantu meningkatkan kembali kandungan kalsium dalam badan kita.

OSTEMATRIX



BOLEH HUBUNGI SAYA PN. EDA +60102395414 

Comments

Popular Posts